Inderdaad zijn er bouwers die een goedje smeren aan de binnenkant van het instrument.
Dit wordt "white varnish" genoemd.
Ik volg al een tijdje Sofia Vettori online en die doet het ook (meestal enkel de rug en de ribben, op het voorblad zet ze soms enkel "albumina"...zie verder)
(dit is één van haar korte video's, je moet haar entoesiasme en héél wat vertelsels erbij nemen, maar ik heb al wel wat trucjes ed. van haar bijgeleerd en geprobeerd het op mijn manier toe te passen. Ik weet dat er heel wat over haar gegniffeld wordt, maar zij bouwde al meer dan 300 mooie instrumenten en ze verkoopt goed.)
Ik heb bij een mooi te restaureren 1/2 viool ook de binnenkant met de white varnish (ik weet helemaal niet waarom dit zo genoemd wordt, want het heeft niets te maken met vernis...) ingesmeerd omdat het hout neiging had om te barsten (vooral het voorblad). Ik hoop dat het iets steviger is nu...mijn achternichtje (8jaar) zal erop spelen vanaf september, dus ik volg dit instrument.
Een recept voor "white varnish"
25 gr Arabic gum
1/4 lepel suiker
1/2lepel honing
20cl water
1 eiwit (opkloppen, laten staan en enkel de ontstane vloeistof gebruiken = "albumina" in het Italiaans)
De ingrediënten (behalve het eiwit!!) in een pot opwarmen (max.45°C) tot alles gesmolten is. Laten afkoelen, dan het eiwit erbij en zeker koel zetten voor je het gebruikt.
De bedoeling is dat de white varnish in het hout dringt en er niet op gaat liggen, dus aanbrengen met borstel en het teveel af vegen met een doekje (zo 2 maal...). Je kan er ook een kleurtje aan geven...