Natuurlijk is alles mogelijk in dit stadium, maar we moeten volgens mij uitgaan van datgene wat het meest voor de hand ligt. We weten dat vioolbouwers mallen nodig hebben om een viool te kunnen bouwen, dat geldt natuurlijk ook voor de kam. De moderne bouwers maken ook gebruik van mallen, door de techniek hoeven deze kammen alleen nog maar afgetekend en uitgezaagd worden, de dikte van de houten kam is al vooraf gezaagd. Dus mal erop, aftekenen, uitzagen en bijwerken met schuurpapier.
Hoewel niet geheel onmogelijk, lijkt het er toch op dat dit vroeger niet zo was, toen zal een houten kam ook op dikte, gebracht moeten worden, wat is er dan eenvoudiger dan er een metalen voorbeeld naast te leggen, waaraan het houten product op alle punten diende te voldoen. De bronzen (messing?) kam voldoet exact aan alle eisen van een heuse kam en is zelfs aan de onderzijde nog eens bijgewerkt om precies op de welving van een viool te passen. Het was niet zo moeilijk om een bronzen afgietsel te maken en deze is stevig en kan tegen een stootje in de werkplaats. Het is dus zeker dat er mallen voor een kam nodig zijn, al zijn die tegenwoordig van hout of kunststof. Dat laatste kende men toen niet, dus ligt het ook voor de hand om brons te gebruiken. Ze hadden ook van ijzer gemakt kunnen zijn, maar smeden is veel moeilijker dan gieten. Het gebruik van metalen vergelijkingsmallen verzekerd de vioolbouwer ervan dat zijn ontwerp voor altijd bewaard blijft zonder vervormingen, kromtrekken en/of splijtingen van eventuele houten voorbeeldmallen. Tuurlijk zal er een houten prototype aan ten grondslag liggen, deze werd steeds weer iets bijgewerkt totdat het exact aan de eisen en wensen van de bouwer voldoet en voor dat type viool de mooiste klank heeft. Dan daar een afgietsel van maken en alle maten blijven voorgoed bewaard.
Ik ben nog geen doorslaggevende reden tegengekomen die deze theorie uitsluit.
Ik heb ook nog even onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van een versiering op bijvoorbeeld muziekstandaards of houders voor bladmuziek, maar hoewel ik daarop wel versieringen vond (harp, knop, kroon) trof ik nergens een vioolkam aan. Maar zoals ik al aangaf is de mallentheorie wat mij betreft veruit het meest waarschijnlijk.
Ik zal deze kam opnemen in The Coinhunter Magazine en mijn bevindingen daar ook uiteenzetten, in de hoop op meer meldingen van deze metalen kammen, want als die er komen ben ik vrijwel zeker van deze theorie.
Ik blijf hier uiteraard nieuwsgierig naar meningen en ideeën die het gebruik als mal ontkrachten, graag zelfs.
Groeten Henk Hasselt