jozefhornman zei:
Ik heb nog nooit echt een instrument gespeeld. Dit maakt het voor mij extra spannend of het gaat lukken.
Jozef
Jozef, naar mijn idee is het "lukken" niet alleen afhankelijk van je leeftijd.
Voordat je ermee begint moet je je afvragen waarom je viool wil leren spelen.
Een carriere als solo-violist of een plek in een groot orkest zal er niet zo snel meer in zitten.
Ben je tevreden met zomaar wat stukjes voor jezelf te kunnen spelen of met een paar anderen in een ensemble of iets dergelijks, dat lukt dan altijd.
Tenminste, als je over voldoende doorzettingsvermogen beschikt.
Als je echt een muzikaal talent bent dan was je waarschijnlijk al eerder "ontdekt".
Het wordt dus hard studeren, noten leren lezen, je muzikale gehoor ontwikkelen,
je vingers onder controle leren bewegen om maar wat te noemen.
En dan nog, ik denk dat er nooit een moment zal komen dat je zal zeggen:
"Het is me gelukt".
Je zal steeds je grenzen blijven verleggen en steeds meer willen.
Terugkijkend kun je dan wel heel veel geleerd hebben maar kijkend naar andere
vioolspelers ben je nooit tevreden als het goed is.
Ikzelf ben op mijn 62ste begonnen en nu, na bijna 3 jaar wekelijks een les van 20 minuten gevolgd te hebben aan een muziekschool en dagelijks 2x30 minuten te studeren het hele jaar door, nu ben ik zover dat ik een redelijk geluid uit de viool
krijg en een paar niet te moeilijke stukjes van Mozart in de 1ste positie kan spelen.
Ik heb alle noten en 3 kruizen en mollen in alle maten gehad.
Maar er is nog zoveel meer te leren en vooral mooier te spelen en daarom zijn de vorderingen niet supersnel gegaan, maar het belangrijkste voor mij is het plezier in het studeren.
In die zin is het vioolspelen dus "gelukt" en zal het iedereen dus ook jou lukken om viool te leren spelen als je het echt graag doet.
Want als het goed is is er op een gegeven moment niets mooier dan een snaar in trilling te brengen en naar de door jou geproduceerde klank te luisteren.
Succes met het vinden van leraar en succes met je eerste lessen.
ps.
Lees ook eens de topic "Absolute beginnersvragen........" van Marleen.
Heel onderhoudende gesprekken tussen de dames Marleen en Anouschka over hun beginnerservaringen.
Helaas was er hier voor hun "geleuter" geen plek en hebben zij zich teruggetrokken.