Er was in de vorige eeuw nog sprake van verschillende vioolscholen. In willekeurige volgorde: de Belgisch-Franse met als laatste representanten Dubois, Grumiaux en Quatackers, de Duitse (nog langer geleden) met onder meer Kulenkampf, Röhn en Tascher. En tenslotte de \'nieuwe\' Russische school (Auer) in combinatie met Galamian/Delay. Ooit begonnen met onder meer Elman, Heifetz en Milstein en eigenlijk nooit meer opgehouden.
Als je naar (stok)oude opnames luistert, zijn die verschillen per school duidelijk merkbaar. Het lijkt mij althans moeilijk Thibaud te verwisselen met Kulenkampf. Of met Polyakin.
Ik heb de indruk, maar dat kan mijn eigen cultuurpessimisme zijn, dat, behoudens enkele Tsjechische violisten, er nog maar één school over is gebleven namelijk de school die ooit begon met Auer. Met als risico eenheidsworst. Of sta ik alleen in die opvatting?
Hopf
Als je naar (stok)oude opnames luistert, zijn die verschillen per school duidelijk merkbaar. Het lijkt mij althans moeilijk Thibaud te verwisselen met Kulenkampf. Of met Polyakin.
Ik heb de indruk, maar dat kan mijn eigen cultuurpessimisme zijn, dat, behoudens enkele Tsjechische violisten, er nog maar één school over is gebleven namelijk de school die ooit begon met Auer. Met als risico eenheidsworst. Of sta ik alleen in die opvatting?
Hopf