Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat is een heel goede vraag. Ik bedoel: afgesleten vioolsnaren kun je ook gewoon omdraaien, en dan klinken en spelen ze weer als nieuw. Waarom zou dat dan niet ook kunnen gelden voor de haren van de strijkstok?when2345 zei:Een vioolstok kan opnieuw worden behaard. Maar....... is het ook mogelijk om de beharing van een vioolstok om te keren, zodat de nog niet bespeelde kant zichtbaar wordt?en kan worden bespeeld.
Vioolsnaren omdraaien? Hoe stel je je dat voor? Misplaatste zuinigheid?hminkema zei:Ik bedoel: afgesleten vioolsnaren kun je ook gewoon omdraaien, en dan klinken en spelen ze weer als nieuw. Waarom zou dat dan niet ook kunnen gelden voor de haren van de strijkstok?
Zou het kunnen bij snaren van een contrabas? Die draaien uit zichzelf niet 'zomaar' even om. Komt bij, dat ze nogal wat kosten (ongeveer €150), dus als je de levensduur kunt verdubbelen?liuwe zei:Vioolsnaren omdraaien? Hoe stel je je dat voor? Misplaatste zuinigheid? :/
Nee, ik denk niet dat die duim groot was. De opbouw van de paardenhaar is dusdanig dat het vergelijkbaar is met een soort dakpannenstructuur. Die structuur is vergelijkbaar met een soort weerhaakjes en dat maakt dat de harsdeeltjes zich blijven hechten aan het haar.violonist zei:(.....) Louis Metz schreef in zijn boek over vioolspelen, dat er weerhaakjes aan de haren zitten. Hij had waarschijnlijk een grote duim.
Het geluid wat uit een strijkinstrument komt, door het aanstrijken van een snaar ,
ontstaat door de HARS die aan de snaren moet zitten.
Nee, de hars 'plakt' daar niet zomaar aan vast.violonist zei:Bij het strijken plakt de snaar enigszins aan de snaar (.....)
Ja, volgens Otto Möckel moet dat inderdaad! Omdat de haren aan het einde dunner zijn, adviseert hij tevens de haren om en om te ordenen zodat niet alleen de 'weerhaakjes' in beide richtingen zijn gericht maar ook de breedte van de bundel zowel aan de punt als aan de slof gelijk is.violonist zei:(.....) Moeten de haren nu door die dakpannenstructuur ook om en om aan de stok gelegd worden?