Het overzichtelijke aan voetbal is dat de ploeg die de meeste doelpunten maakt, wint. En dus, kennelijk, de beste was

Maar ik moet toegeven dat iets als de 'beste' uitvoering van vul-maar-in, over het algemeen niet bestaat. Want zo'n opvatting is het gevolg van het hanteren van persoonlijke criteria. Daar hoef je zelfs Popper (de filosoof en niet de cellist) bij te halen. Maar voor jezelf mag je uiteraard wel een lijst met ideale uitvoeringen hanteren. En ten aanzien van de sonates en partita's van Bach is dat, zoals gemeld, naar mijn mening Milstein. Diezelfde Milstein trouwens ook in 'het' (er zijn er overigens twee) vioolconcert van Goldmark, Hirschhorn in Paganini nummer één, Heifetz in Conus, David Oistrach in Shostakovitch nummer één en Grumiaux in de vioolconcerten van Mozart (de eerste cyclus met Paumgartner en Moralt).
Frits,
Een ernstige waarschuwing vooraf: als er een activiteit is die alle risico's in zich herbergt tot een verslaving te ontaarden, is dat het via de computer overbrengen van LP's naar CD-Rom. Zeker als je daarbij ook nog eens tikken en ander ongerief wilt verwijderen. Kortom, je loopt het risico dat er geen zelfgebouwd strijkinstrument meer uit je handen komt :/
Met de door jou gememoreerde platenspeler met USB-aansluiting gaat het op zich prima. Overigens zit er in die platenspeler wel een phonoversterker die zowel het signaal versterkt, ook de RIAA- correctie (ga ik niet uitleggen) toepast en het signaal vervolgens digitaliseert. De vraag is alleen wel, hoe goed is die voorversterker? Uitgangspunt is namelijk een zo goed mogelijk op de harde schijf overgebrachte opname. En dan is een goede voorversterker (en een goed element) wel zo belangrijk. Maar aangezien sinds Multatuli 'niets helemaal waar is en zelfs dat niet', toch een kleine beperking. Hoe goed je spullen ook zijn, het signaal loopt wel via de geluidskaart. En de kwaliteit van geluidskaarten kan dramatisch uiteenlopen. En met zo'n USB-aansluiting komt het signaal niet eens in de buurt van de geluidskaart
Een alternatief, als je nog over een 'gewone' platenspeler zou beschikken, is de Terratec voorversterker, als die tenminste nog verkrijgbaar is. Ik heb dit kleine kastje zelf een tijdje gebruikt, en was er beslist niet ontevreden over. Naast een platenspeler kun je overigens ook lineaire bronnen als cassettedecks en tuners op aansluiten. Met de bijgeleverde software kun je vervolgens de meeste tikken wel verwijderen.
Daar kun je overigens ook gewone softwareprogramma voor gebruiken. De prijzen lopen uiteen van € 25 tot bijna $ 150.000. Een Canadese vriend gebruikt beroepshalve dit laatste programma (NoNoise) en het is beslist niet 'PC-vriendelijk'. Het draait bij hem met minimaal vier 'super Macs'
Er is nog een aspect, namelijk of je tikken e.d. handmatig verwijdert dan wel automatisch. Hoewel bij dat laatste sinds enkele jaren van een verbetering sprake is, komt een automatisch programma bij forse beschadigingen (flinke krassen) met soms hele vreemde oplossingen. Een forse tik die minutenlang terugkomt, wordt dan omgezet in een vergelijkbare serie 'ploppen'. En dan is handmatig werken de enige oplossing.
Van platen die ik op 16-jarige leeftijd kocht (dus 45 jaar geleden), weet ik vooruit wanneer de tikken te horen zijn. En dan is het een zegen dat eindelijk zonder die herrie te horen. Ik ga dan maar voorbij aan de discussie aangaande superioriteit van analoog ten opzichte van 16-bits
Maar nogmaals: kijk uit. Want voor je het weet heb je een verslaving onder de leden. En heb je waarschijnlijk je laatste (alt)viool gebouwd :lol:
Mijn verzameling 78-toerenplaten heb ik weggegeven, want ik heb na de verhuizing geen garage meer. Ik draai nog wel platen. Maar niet meer in de huiskamer. Mijn vrouw was (het uiterlijk van) al die zelfgebouwde versterkers zo zat, dat ik me gedwongen voelde

een kant & klare buizenversterker te kopen. Met alleen lineaire ingangen, dus als ik platen wil draaien moet er weer een aparte phonoversterker bij. Om eerlijk te zijn jeuken mijn vingers die te bouwen. Maar rekening houdend met de huiselijke verhoudingen ........................... :/
Hopf