Hey Ria, dat ik soms mis zit met ritme en maat komt door dat ik soms een nootje er bij neem of eentje laat vallen, daar wordt aan gewerkt. Strijkmatig kan ik ook nog niet zo snel wisselen als ik zou willen, dus dat houdt het ritme voorlopig ook nog wat tegen, maar dat zal uiteindelijk wel goed komen, ik ben al beter bezig op vlak van ritme dan eerst.
Wat nu focus is is mijn pols: ik moet nog veel meer vanuit pols strijken en werken, meer zoals het hoort bij folky style dan bij klassieke stijl heb ik begrepen. Ik denk hoe meer schwung in mijn pols en arm, hoe meer dat ritme en maat op zijn plaats gaan vallen.
Eerst en vooral zijn het weer goede prestaties voor een beginnende violist!
Dat ritme komt inderdaad nog wel, mogelijk kan het ook nog wat helpen om af en toe met een metronoom te spelen.
Zelf probeer ik ook meer en meer te focussen op het ritme omdat ik merk dat ik toch wel vaak de mist in ga en met een beetje meer aandacht klinkt alles meteen een stuk beter.
Ik heb een beetje hetzelfde probleem als jou waarbij ik in sommige (vaak moeilijkere stukken) wat begin te lopen, zo merk ik in swallowtail jig dat je heel traag begint maar na 10 seconden stelselmatig sneller en sneller begint te spelen, nu dacht ik wel dat bij sommige jigs het de bedoeling is om steeds sneller te gaan dus misschien is het hier de bedoeling?
Bij "in de stille Kempen" is er nog wat meer werk aan de intonatie en het ritme zit ook nog niet helemaal goed maar dat is ook maar een kwestie van meer oefenen en ervaring opdoen denk ik.
Bij alle twee de videos merk ik ook dat je nogal veel in de bovenste helft van je strijkstok speelt wat niet altijd de beste toon geeft maar ik herinner me dat je lerares had gevraagd om meer in dat gedeelte van de boog te spelen dus misschien is het met opzet?
Wat die pols betreft wist ik niet dat er een andere techniek wordt gebruikt voor Folk, ik ben zelf net veel aan het oefenen met flexibele pols en vingers, vroeger was mijn hand vrij statisch terwijl ik nu probeer om mijn pols en vingers dynamisch mee te laten gaan met mijn streek dat helpt wel om een mooiere klank te krijgen en maakt het makkelijker om verschillende streektechnieken aan elkaar te rijgen.
Ik oefen nu ook op sautillé waarbij je volledig uit de pols speelt en de arm nog amper gebruikt voor snellere passages. Als voorbeeld had mijn docente me een filmpje doorgestuurd van Roby Lakatos en Dimiter Tchernookov die samen met het Gelders orkest Czardas spelen en waarbij je ziet dat zowel de solisten als het hele orkest met een erg flexibele pols spelen om de verschillende strijktechnieken naadloos in elkaar te laten overgaan. Ik post het filmpje hier niet omdat het niet echt linkt aan het topic maar je moet het maar eens opzoeken als het je interesseert.
Een tip die ze mij gaven was om niet te proberen om de strijkstok vast te houden maar eerder deze te begeleiden in zijn natuurlijke bewegingen, voor mij hielp het om er op die manier tegenaan te kijken. Eigenlijk is het vooral een kwestie van je hand zo ontspannen mogelijk te maken en afwisselend druk en snelheid toe te voegen aan je boogbeweging zo doet je boog het meeste werk en geef je gewoon af en toe een duwtje in de juiste richting.