Voor mijn dochter ben ik op zoek naar een grotere (4/4) viool, daar is ze inmiddels aan toe. Ik was al bij onze vioolbouwer voor evt. inruil. Helaas heeft hij op dit moment niet heel veel instrumenten en is de keus erg beperkt. Gisteren zag ik er toevallig een in de kringloop liggen. Prijs 95 euro, en hij was - naar men zei - bekeken door een vioolbouwer die hem zelf niet wilde overnemen (beetje onduidelijk waarom niet), maar wel uit had gelegd dat het een 100 jaar oude (studie)viool zou zijn van Oost-Duitsche / Pruisische herkomst. (Er zit ook een onzin etiket in met een Latijnse tekst waar het woord Stradivarius in voorkomt.) Er is veel op gespeeld lijkt het, aan de toets en (lak op) de hals te zien.
Eerder heb ik voor mezelf een goeie aankoop bij dezelfde kringloop gedaan, met een cello die de moeite van het herstellen gelukkig echt wel waard bleek.
Maar over deze viool twijfel ik. Ik heb zelf wel wat verstand van hout en materialen, maar amper van het instrument als muziekinstrument. Misschien maak ik me nog het meest zorgen over een kiertje in het achterblad, weliswaar heel klein, maar toch (onderaan, zie foto's). Er zit een oude houten kist bij (in redelijk goede staat, maar niet echt bruikbaar). Maar er was helaas geen stok bij, dus geluid en klank beoordelen lukte gisteren nog niet. Wellicht heeft iemand een advies? Dank alvast!
foto's via https://ibb.co/album/qLLfqG
Eerder heb ik voor mezelf een goeie aankoop bij dezelfde kringloop gedaan, met een cello die de moeite van het herstellen gelukkig echt wel waard bleek.
Maar over deze viool twijfel ik. Ik heb zelf wel wat verstand van hout en materialen, maar amper van het instrument als muziekinstrument. Misschien maak ik me nog het meest zorgen over een kiertje in het achterblad, weliswaar heel klein, maar toch (onderaan, zie foto's). Er zit een oude houten kist bij (in redelijk goede staat, maar niet echt bruikbaar). Maar er was helaas geen stok bij, dus geluid en klank beoordelen lukte gisteren nog niet. Wellicht heeft iemand een advies? Dank alvast!
foto's via https://ibb.co/album/qLLfqG