Bovenblad vs. achterblad is een traditie of afspraak.
De afzetmarkt voor instrumenten uit de brandhoutklasse is wellicht kleiner dan hij lijkt. Er is in deze klasse wel sprake van overproductie en daardoor prijsdumping. Menig "el cheapo" belandt aan de muur of onder in de speelgoedkast tussen de "my pink pony's" en andere flauwekul waar niet meer naar wordt omgekeken.
Het misverstand bij sommige ouders heerst ook nog eens dat kinderen, voordat ze op les gaan een instrument moeten hebben (er is dan nog geen contact met een leraar geweest); je kunt het ze wellicht ook niet al te kwalijk nemen dat ze per ongeluk zo'n prul aanschaffen.
Uiteindelijk komen veel beginnende strijkers gelukkig toch bij een vioolbouwer terecht voor een fatsoenlijk huurinstrument.
Uit gesprekken met viool- en cello-docenten begrijp ik dat leraren over het algemeen de pé in hebben wanneer men met zo'n jammerhout op les verschijnt, aangezien het pijn doet aan de oren, niet te stemmen is en ook niet bevorderlijk is voor het educatieve proces. Bovendien leidt het vaak tot een vervelend "slecht-nieuws" gesprek met de ouders/verzorgers.
Ik veronderstel dan ook dat violen van de HJ's, PA discounters, MusicAllOut, Mainstream-Music, Music-off-line, Vioolverkopers en andere twijfelachtige figuren M/V. tot op zekere hoogte wel verkocht worden, maar minder dan je denkt en gelukkig wordt er naar mijn indruk ook weinig op gespeeld.