Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Paganini had een Guarneri del Gesu, bekend als het kanon (Il canone).
Je hebt waarschijnlijk wel Podium Witteman gisteren (28-1-2018) gezien. Daar waren nog drie violen en een cello van Stradivarius die Paganini had vóórdat hij die "Il canone" had. Een heel strijkkwartet had Paganini dus verzameld. Tijdens de uitzending wordt daar meer over verteld. Ook dat later de zoon die instrumenten weer heeft verkocht en dan weer véél later die instrumenten weer bijelkaar zijn gekomen.
Ze werden ten hore gebracht door het Quartetto die Cremona in een deel van een strijkkwartet van Haydn en Verdi.
https://www.npo.nl/podium-witteman/28-01-2018/VPWON_1283716
Je kunt het Quartetto die Cremona met de ze instrumenten ook nog morgenochtend horen en woensdag- en donderdagavond tijdens de strijkkwartetbiënnale in het Muziekgebouw aan het IJ.
Hoe zou het voelen, zo'n viool van 20 miljoen bij je te hebben waar een groot componist op heeft gespeeld en gecomponeerd?
Maar € 20.000.000 ,-, dat is toch totaal van de realiteit losgezongen?
NMF doet wonderbaarlijke dingen in dat opzicht:Precies en het maakt ook dat de instrumenten voor de topmusici die erop zouden moeten kunnen spelen onbereikbaar worden. Welke grote solist van de jonge generatie heeft er nog een dergelijk instrument in zijn of haar bezit? Ze belanden in collecties of in musea. Doodzonde.
Inderdaad. Maar van de echte topinstrumenten heeft het NMF er maar 1 in haar collectie, te weten een Del Gesu viool, momenteel in bruikleen gegeven aan Daniel Rowland. De rest dreigt onbereikbaar te worden en moet ondergebracht worden in fondsen om zo uitgeleend te worden aan toptalenten. Ook verdwijnen er topinstrumenten in prive collecties. Jammer. De prijzen worden tot waanzinnige hoogte opgedreven.NMF doet wonderbaarlijke dingen in dat opzicht:
https://www.muziekinstrumentenfonds.nl/
De prijzen worden tot waanzinnige hoogte opgedreven.
Een kostbaar instrument heeft alleen maar zin als je erg goed kunt spelen waardoor je eruit kunt halen wat er in zit.
Dat zeg je goed Johan 'waarschijnlijk' want het is gissen van jouw kant. Maar ik kan je uit de droom helpen beste kerel, ik heb op violen gespeeld waarvan jij waarschijnlijk nog nooit gedroomd hebt. Ik schrijf ook waarschijnlijk want ik weet dat natuurlijk ook niet.Je hebt waarschijnlijk nog nooit op een echt goed instrument gespeeld Tobias. Om nog maar te zwijgen over wat een stok van klasse doet voor je spel.
Een kostbaar instrument heeft alleen maar zin als je erg goed kunt spelen waardoor je eruit kunt halen wat er in zit.
Ja, precies. Maar ik heb wel de indruk dat de meesten hier dat wel weten. (.....)
Maar wat voorkomen moet worden is de misvatting dat wanneer iemand zich een peperduur instrument aanschaft, het spel opeens stukken beter zou worden. Dat klinkt mogelijk heel logisch, maar ik heb het meegemaakt. Iemand schafte een duur instrument aan en het werd er niets beter op. Ja, de klank was wat aangenamer maar het spel verbeterde niets. Hetzelfde geldt voor een uiterst kostbare strijkstok. Een kostbaar instrument heeft alleen maar zin als je erg goed kunt spelen waardoor je eruit kunt halen wat er in zit.
Dat zeg je goed Johan 'waarschijnlijk' want het is gissen van jouw kant. Maar ik kan je uit de droom helpen beste kerel, ik heb op violen gespeeld waarvan jij waarschijnlijk nog nooit gedroomd hebt. Ik schrijf ook waarschijnlijk want ik weet dat natuurlijk ook niet.
Maar goed ik heb dus een rijke ervaring met allerlei soort violen. En puttend uit die ervaring kom ik tot de slotsom dat dat dure spul allemaal flauwekul is.
Fantasie allemaal fantasie, het is de bespeler die het geluid maakt. Een echt groot violist haalt meer uit een sigarenkistje dan jij en ik uit een strad.