Leuk zo een tekortkoming op een forum, of een typefout (vauwd).
Het item gaat over: Wat kost een Silent violin voor een redelijke kwal
Tja, wat moet je daar op antwoorden, ten eerste spelen kwallen geen viool, en toch zullen er mensen zijn die denken van... wat een kwal, die violist!
Dit even ter vermaak, maar een kwal als ik zou dus ook voor een Yamaha gaan.
Natuurljk zijn er vele zeer mooie, zeer exotische electrische violen maar zelf denk ik dat het een kwestie van vergelijken en goed kijken is.
Een lectr. viool moet in principe net zo precies gebouwd worden als een normale. Zowel de mensuur als andere verhoudingen moetten gewoon kloppen. Gevoels matig zeg ik dat als een electric niet "aanvoelt" als een gewone viool, niet aanspreek en zeker als hals, corpus en staartstuk niet in lijn staan (en niet in lijn te krijgen zijn), zeker niet kopen.
Natuurlijk zijn er best veel electrieke violen die goed zijn en er zeer exotisch uit zien, vaak veel beter en makkelijker te stemen als een "echte", kleiner, compacter.
Net wat Bert schrijft, de versterking doet het hem en de apperatuur die er an hangt.
Goed gezien is een viool (hoe edel ook) gewoon een houten kastje met snaren er op, niet meer niet minder.
Doordat het kastje een klankkast is wordt het geluid versterkt.
Heeft men dit niet nodig dan volstaat een plank met snaren.
Voor het verder zoeken naar een electrieke viool (als je niet perse een Yamaha wilt) kun je kijken op
http://www.lightbubble.com/bowed/. Genoeg electrisch spul (een aantal URL's werken helaas niet meer).
Groetjes van Remi