@nozo,
Je hebt het over puimsteenpoeder die je wilt oplossen, maar het lost alleen maar op in een zuur en dat is als toepassing uitgesloten. Als je al puimsteenpoeder wilt gebruiken zal dat er als een dispersie opgebracht moeten worden, in olie denk ik.
Anderen hebben goede resultaten bij een alcoholische oplossing van blanke schellak en weer anderen zweren bij een aanmaak van dunne huidenlijm. Dat laatste schijnt het bezwaar in zich te hebben, dat het gevoelig is voor bacteriën.
Wat ook wel wordt gebruikt is de Vernice Bianca, met weglating van de toevoeging van honing waarbij men alleen de eiwitfase gebruikt, die eenmaal op het blad gebracht, later hard wordt.
Nog weer anderen ‘gronderen’ helemaal niet, maar laten de UV-stralen in het zonlicht hun werk doen om daarmee een aangename verkleuring te weeg te brengen. Dat is wat ik de laatste tijd toepas. Je krijgt er een heel mooie bruin-gele tint mee! Het beste seizoen daarvoor is het voorjaar en de zomer: nu dus!
De suggestie die Bert deed om eens te gaan speuren in Maestronet levert vermoedelijk zeer veel informatie op, waaruit het moeilijk wordt er eentje te gaan selecteren en toe te passen. Opgemerkt zij hier dat de termen ‘ground’ en ‘sealer’ door elkaar gebruikt worden. Dat komt omdat een gronderingsmiddel veelal ook dienst doet als sealer.
Het opbrengen van een thee-extract wordt ook gebruikt al of niet gevolgd door een chemische reactie van de tannine (afkomstig uit de thee) met ammoniakdamp, waardoor een intens bruine kleur ontstaat. Die ammoniakdamp komt dan van een bodempje ammonia die in een plastic zak wordt gedaan. De viool die al met thee is behandeld wordt dan in die zak gedaan zonder dat de viool de vloeistof (ammonia) raakt. Daarna wordt de plastic zak een tijdje afgesloten zodat de ruimte zich kan verzadigen met ammoniakgas.
Ikzelf ben nooit zo gecharmeerd van allerlei chemische reacties aan houtvezels, omdat die naar mijn mening worden aangetast. Ammoniak is behoorlijk basisch (pH>7).
Het ‘sealen’ heeft ten doel om onregelmatige uitwaaiering van de kleurlak te voorkomen.
Tip: kijk ook eens in de categorie 'Literatuur’ van dit Forum, want daar staan een behoorlijk aantal recepturen in!