Beste Liuwe,
Je reactie gaat nu meer over het opzetten van een experiment dan over het aantonen of een dure lak beter zou zijn dan een standaard lak. Wanneer een lak goed polijstbaar moet zijn, moet je een hele harde component nemen. Dat doen de Chinese fabrieken ook tegenwoordig: synthetisch spul, droogt in een paar minuten, is keihard en geeft daardoor een prachtige hoogglans. Maar, het is zo hard dat het instrument als het ware is ingepakt in een glazen omhulsel, waardoor er een reusachtige demping optreedt. Zo'n instrument geeft geen optimale klank, omdat de bladen niet tot trilling kunnen komen: alles wordt gedempt. Goed en glanzend te polijsten is daarom een verkeerd criterium!
Je geeft zelf al een opsomming over de te voeren strategie, maar die gaat –zoals je zelf ook aangeeft- aan alle kanten mank. Je hebt wel door dat je hetzelfde instrument moet nemen om uit te sluiten dat door een ander instrument te nemen er weer een andere variabele wordt geïntroduceerd. Dus voor een eerlijke en correcte vergelijking, moet je hetzelfde instrument nemen en moet de lak er weer af en zo zeg je, dat lukt nooit voor de volle 100%. Nee, inderdaad. Maar Liuwe, gelukkig is een ander persoon je voor gegaan, en deze keer was dat tenminste iemand die verstand van zaken heeft, op fysisch gebied academisch geschoold is en die een degelijke kennis heeft ontwikkeld hoe zo’n experiment op te zetten: namelijk Martin Schleske. Hij heeft een hele serie teststrookjes hout voorzien van een selectie uit te testen componenten (natuurlijke harsen) die gebruikt worden in de vioollak. Al die strookjes zijn allemaal op dezelfde wijze gelakt en daarna is alles gedurende een jaar of 10 (!!) onder gedefinieerde omstandigheden opgeslagen (temperatuur en relatieve vochtigheid constant!). In die tijdsspanne heeft de lak voldoende tijd om te drogen en uit te harden. Wanneer dan tussentijds ook metingen worden gedaan kan tevens het effect van die droging en uitharding worden mee genomen. Ook zijn de eigenschappen zoals demping en voortplantingssnelheid van het geluid gedurende die jaren gemeten. Hij (Schleske) heeft ook een drietal ‘geheime’ componenten die hij aan de lak heeft toegevoegd, als test mee laten lopen. Uit die proefopzet bleek, dat eentje de aller beste resultaten boekte. De juiste samenstelling daarvan is onbekend, althans voor het publiek. Maar als zeer goede tweede kwam mastix uit de bus!! Ik weet niet of die resultaten op de site van Schleske voor het publiek nog vrij toegankelijk zijn, want hij doet dat steeds meer alleen tegen betaling. Ik kan –na enig speurwerk in mijn archieven -wellicht de grafiek die aan duidelijkheid niets te wensen over laat, misschien nog wel weer vinden.
* Wat ik met dit hele verhaal wil beweren is dat een super hoogglans wel eens heel nadelig zou kunnen zijn en ten tweede, dat bepaalde eigenschappen die essentieel zijn voor de klank, gemeten kunnen worden. Om daaruit conclusies te kunnen trekken hoef je geen viool meer te ontdoen van een eerdere lak.
Frits
* Ik heb het onderzoek wat Schleske heeft uitgevoerd en gepubliceerd (in CASJ Vol. 3, No. 6 (Series II) November 1998) onlangs bestudeerd en heb over diens bevindingen een apart onderwerp geopend. Zie
https://strijkersforum.nl/threads/de-lak.4217/