Hoewel Bert Boon een zeer geslaagde actie ondernam om ons weer terug te brengen naar het onderwerp in post #74, moet ik helaas toch reageren op de uitlatingen van LarsCaspar. Want dit vráágt om een reactie. Dat doende breng ik de zaak weer van het onderwerp af. Ik zie alleen niet in hoe ik dat op dit moment kan voorkomen: niet reageren lijkt me ook niet in de haak. Dus het moet maar, met excuus aan Bert.
Het citaat waarnaar verwezen wordt
NoName#2 zei:
De viool waar ik het meest op speel is een handgebouwde viool door de Tsjech Jan Lorenz, waar ik heel erg tevreden over ben. Het is een relatief jong instrument (tien jaar oud), maar ik merk duidelijk dat naarmate ik het instrument meer bespeeld hij beter en vooral warmer van klank wordt. De viool groeit als het ware met me mee en dat geeft een band. Ik hoop dat ik de rest van mijn leven hierop mag spelen.
is bijna twee jaar oud (post #5), zodat ik meen te mogen beweren dat er
recentelijk niet over
‘het groeien van de klank van een instrument’ werd gesproken.
Met verbazing lees ik het betoog over een boog die
‘de pijl steeds soepeler lost’. In België noemt men de strijkstok een boog, dat is mij bekend. Maar zou het kunnen zijn dat het aangehaalde artikel nu juist wél de combinatie pijl en boog bedoelde? Want dat een strijkstok steeds meer accuraat wordt naarmate de jaren verstrijken, lijkt me een fabel.
'Strijkstokken worden duurder naarmate ze ouder worden?'
Ja, dat doet een auto ook en geldt in zijn algemeenheid wanneer het om vele jaren gaat en dan zo veel, dat het antiek wordt of is. Vandaar de toename in de prijs of wat
‘een gek er voor geven wil’.
Ook rekken de haren van een strijkstok een beetje uit dat is zeker waar. Maar gelukkig is daar wat op gevonden, namelijk een spanschroef die wat meer kan worden aangedraaid ter compensatie van het uitrekken. Dat er eerst een doekje gebruikt moest worden om de schroef te kunnen draaien heeft naar alle waarschijnlijkheid te maken met een niet gesmeerd schroefdraad van de spindel in de slof. Ik zou daar dan maar eens wat kaarsvet (géén olie o.i.d.!) op aanbrengen en dan zal het probleem wel verholpen zijn. Heeft dus niets te maken met al dan niet uitgerekte haren.
Ook ik ben van mening dat een instrument in de loop van de jaren verandert van klank en karakter. Dat kan verschillende oorzaken hebben, waarvan er eentje is dat de bespeler aan zijn/haar instrument gewend raakt. Bij een nieuw gebouwd instrument vindt die verandering duidelijker waarneembaar plaats dan bij een veel ouder instrument omdat het hout nog ‘werkt’. Daarom moet na een half jaar of zo, gekeken worden of de stapel nog op de juiste plek staat en op de juiste spanning is geplaatst.
Nu maar weer zien dat het gaat over iemands instrument, waarop gespeeld wordt.
Frits