Het enige dat je kan doen is het Jeroen zelf vragen.
Ik hoor in ieder geval niet of iemand met of zonder steun speelt.
Ik heb met dezelfde verve horen beweren, dat er akoestische voordelen aan het gebruik van schoudersteunen kleven.
'Het verschil tussen met of zonder schoudersteun spelen is te horen' is in ieder geval een aardige hypothese voor een wetenschappelijk onderzoek. Tot die tijd doen we het de mededeling van Jeroen.
Ik denk, dat je moet zoeken naar een ander element. Wellicht spelen violisten zonder schoudersteun meer ontspannen. Wellicht worden schoudersteunen zomaar aangeschaft en gebruikt, zonder dat er sprake is van professionele begeleiding. Wellicht spelen strijkers met steun om die reden minder ontspannen. Een schoudersteun moet namelijk aangemeten worden en een kinhouder ook. Alles moet op maat zijn, voordat je ontspannen kan spelen.
Ik denk namelijk wel, dat je kan horen of iemand ontspannen speelt of niet, want er zijn heel wat gedeelten van het lichaam die als resonator optreden. Ik denk hierbij aan de beenderen in de borst en hoofd en de holten in de keel en de bijholten. Dit is eigenlijk in overeenstemming met het zingen. Als je zingt moet je buitengewoon ontspannen zijn om te zorgen dat de beenderstructuren, de geluidstrillingen kunnen overbrengen naar de holten in het lichaam en de bijholten.
Doordat de viool rust op het sleutelbeen en de ontspanning van de spieren in onder meer nek en kin zorgen er ook voor dat het lichaam als resonator gaat optreden.
Enige spanning in deze lichaamsdelen zorgt voor een verandering in het geluid dat je als violist veroorzaakt, omdat er een verandering optreedt in de delen, die zorgen voor de overdracht van het geluid.
Dat is een reden te meer, om zo ontspannen mogelijk te spelen en vooral met zo ontspannen mogelijke kin en nek.