Marcelita
|♫♫|♫♫|♫♫|
Ik vind het nogal vreemd om te stellen dat een viool 'niet lekker in de hand ligt' wanneer de leerling voor het eerst het instrument ter hand neemt. Wanneer je begint met het leren is naar mijn mening alles aan het instrument onwennig. Je moet ten eerste al leren een hele tijd je linker arm omhoog te houden. Daar word je in het begin ontzettend moe van want zo'n viool is ogenschijnlijk heel erg zwaar. Evenzo de gewenning van het vast houden, de halsbreedte, het kinstuk. Je kunt als beginneling niet spreken van een bepaalde voorkeur want die kun je nog niet hebben. En dan is het ook nog eens zo dat naarmate de lessen voortduren en steeds op datzelfde instrument wordt gespeeld, dat ieder ander instrument altijd vergeleken zal worden met dat eerste instrument: dat is de norm geworden. Ook kan een leraar niet voelen wat de beginnende leerling ervaart, ook al is hij/zij nog zo oplettend.
Je kunt naar mijn mening ook niet stellen dat een viool lekker speelt, want wat weet je als beginneling er nou van hoe een bepaald instrument speelt? Je probeert er toch geen vijf uit? Ik kreeg een huurviool van de muziekschool en dat was het. Ik heb me nooit afgevraagd of een ander instrument beter voor mij zou zijn.
Dit betoog klopt helemaal voor kwaliteitsviolen die door een vioolbouwer verhuurd worden. Het gaat dan om stuk voor stuk goed 'aanspraakbare' violen. Maar een leerling zou natuurlijk ook kunnen komen met een viool die daar niet aan voldoet. Daar moet een leraar dus op letten, dat er geen problemen met leren spelen zijn die samenhangen met de viool zelf.