Fred,
Voor de Tormek zijn er twee modellen schijven om mee te wetten. De ene is gewoon vlak en ongeveer 3 cm breed als ik me het goed herinner en er is een andere schijf met een profiel met twee rondingen.
Het handboek van Tormek met daarin een heleboel informatie kun je downloaden op:
http://www.tormek.com/en/handbook/download.php
Het wet gedeelte:
Ik kan niet anders zeggen dan dat ze bij Tormek heel goed hebben nagedacht over het apparaat en over de hulpstukken.
Oh ja het bedrijf waar ik mijn beitels en gutsen mocht slijpen is een onderdeel van het bedrijf waar ik werk, dus was het vrij makkelijk om op een vrije dag langs te gaan.
Zelf slijpen ze er niet alleen de steek beitels en zo op maar ook de messen van o.a. de elektrische schaaf, de handschaven, de hout- en ijzerboren, de speedboren, messen en ga zo maar door.
Voor het slijpen van de messen van de van diktebank maken ze gebruik van de slijpservice van Diacarb uit Capelle aan den IJssel.
Mocht je in ieder geval overgaan tot de aanschaf van het prachtige slijptoestel (houdt ook de keukenmessen zeer scherp) kijk dan eerst eens goed rond op internet, het kan soms tientalle euro’s schelen.
Voor de schaafjes en zo kun je natuurlijk eens naar Antwerpen gaan en bij Pro-Arte in Antwerpen gaan rondneuzen maar je hebt ook nog een Duitse firma waarvan me de naam ontschoten is maar inmiddels weer gevonden is Dick
http://www.dick.biz/dick/product/703301/detail.jsf
en Pro-Arte
In de catalogus van Pro-Arte zie ik al snel dat de schaafjes bij onze zuiderburen een stuk goedkoper zijn afgerond wat prijzen: 8mm = E 39, 10mm = E 41, de 12 kost 44 euro en de 18 mm kost 45 euro. De losse getande beiteltjes kosten 8,47 euro. Ik kan ze zo snel niet terug vinden bij Dick maar dan moet je de site van hun maar even door spitten
Wat beitels betreft moet ik een beetje blind varen op het advies van anderen en zou eens kijken naar of Pfiel of Stubai beitels en gutsen. Zelf heb ik wat gutsen van het Duitse merk Kirschen, best leuk spul maar de beeldhouw winkel geeft zelf al aan dat ze hun assortiment gaan vervangen door Pfeil.
Zelf heb ik o.a. de Kirschen 3115-16 en deze guts heeft een achtkantig handvat wat niet lekker in de hand ligt, maar ook de algemene afwerking van de guts ziet er een beetje “rommelig” uit en ondanks dat ze beweren dat het een 16 mm brede guts is meet ik slechts 14 mm, dus met de maatvoering nemen ze het ook niet zo nauw.
Doe weer je voordeel met deze post en houd het advies van Bert en Frits in de gaten, dat zijn onze echte vioolbouwers, bouwers met een berg ervaring.
Groet,
Remi