Ik heb eens even gekeken bij amazon.com en heb daar het boek van Johnson & COurtnal gevonden. Voor zo’n US$85,= kun je hem in je bezit krijgen. Maar wat mij meer interesseerde dan de prijs, was de inhoud en wat anderen ervan vonden. Wanneer ik de recensies lees kom ik tot de conclusie dat er op een aantal items niet voldoende diep of in het geheel niet wordt ingegaan: de tuning van de bladen, het lakken en de lakbereiding.
Een ander manco was het ontbreken van diverse maten en afmetingen van de viool. Ook een tekening voor het maken van een mal zou ontbreken.
Ik heb het boek niet gelezen dus ik moet afgaan op wat anderen ervan zeggen. Maar voor zo ver mij bekend, vermeldt Otto Möckel evenmin in zijn boek hoe je precies de bladen moet afstemmen, en ook hij geeft geen maten, zij het dan dat achterin allerlei gegevens staan vermeld van beroemde violen, maar of dat voldoende is om een instrument van na te bouwen trek ik in twijfel.
Wel was men in het algemeen lovend over de kwalitatief hoogwaardige fotografie.
Ik denk dat mensen die een O. Möckel’s “Kunst des Geigenbaues” reeds in hun bezit hebben dit werk van Johnson & Courtnall niet behoeven aan te schaffen om hun eerste viool te bouwen, tenzij de foto’s de aanschaf rechtvaardigen maar daar staan ook diverse andere tijdschriften voor ter beschikking. Je kunt vanaf het internet geen inzage krijgen in het boek, zodat het een beetje moeilijk inschatten wordt of het de aanschaf waard is.