Sunrise,
Liuwe, indien de oude meesters uit Cremona niet zo'n goede werktuigen hadden als vandaag, zoals je eerder stelde, hoe kan het dan dat de resultaten van bv. Stradivari, Amati, Bergonzi e.a. zo ontzettend precies gebouwd zijn...?
Deze reactie was volgens mij, van mij.
Ik bedoelde er me te zeggen dat men 250 a 300 jaar terug geen Ibex schaafjes had met Duritan stalen beiteltjes of carbonstaal ter beschikking had, geen Mitutoyo dikte meters. Geen oscilloscopen. Eigenlijk zeer weinig ten opzichte van nu.
Ik heb de dikte meters van Antonio op foto’s gezien, de gereedschappen die over zijn gebleven (zijn ze echt, ik bedoel echt uit die tijd). Antonio en de anderen hadden geen lintzaag, maar zaagde met de hand (beugelzaag), kochten zij de zaagjes, werden deze geslepen? Er zijn natuurlijk honderden zo niet duizenden vragen die helaas onbeantwoord blijven, tot we kunnen reizen in de tijd.
Helaas heb ik tot nu toe nog steeds niet eens een complete viool gebouwd, en blijft het voorlopig bij losse onderdelen. Gelukkig wel een echt stuk Fichte op de kop kunnen slaan en aan elkaar gelijmd. Niet tevreden over de lijmnaad, dus die moet los (hij is te groot, te grof).
Die oude heren hadden misschien minder fraai gereedschap maar wisten wel wat bouwen is.
Nou is een viool te complex om zo wie zo als amateur een uitspraak te doen over de geheimen van de vioolbouw en natuurlijk HET geheim van de aller grootste maar zelf denk ik dat het aan de ene kant te maken heeft gehad met de bouwstijl (barok) en aan de andere kant met het/een gevoel voor klank, een gevoel dat toen heel normaal was.
Bedenk wel, geen MP3, geen TV, geen MTV. Maar wel de kans een hofleverancier te worden als je goed klinkende instrumenten maakte.
De kans om een hoop instrumenten op bestelling te mogen bouwen, maar wel heel fraai, voor een koning.
Is er eigenlijk een verhouding tussen de dikte van het bovenblad en de breedte van de nerf van het bovenblad, ik bedoel de jaar ringen, grof of fijn, is het een kwestie van gevoel?
Remi