In dit kader komen vooral eendagsvliegen voorbij met wat foto's van hun zoldervondst bij oma of juweeltje van de de al dan niet digitale rommelmarkt mét AS etiket die hopen op wat snelle informatie. Het is de vraag wat dát dan bijdraagt aan het forum.
Het beoordelen van instrumenten op grond van foto's is een heikele zaak, zeker wanneer het slechte foto's zijn (het maken van goede is nog een heel karwei). Dan verschilde men hier op het forum ook nog regelmatig van mening over herkomst of andere zaken, waarmee een starter van een topic als het onderhavige ook niet echt geholpen is.
Ik plaats dan ook een vraagteken bij het op deze wijze beoordelen van instrumenten en vind dat de "resultaten" hier meestal flink gerelativeerd moeten worden. Ik heb dat al verschillende malen op meerdere manieren uitgelegd en zie het in de praktijk regelmatig onderbouwd. Dat ik me dan niet inhoudelijk in dit soort discussies meng lijkt mij niet meer dan logisch.
Ik kan ook makkelijk even "Schönbach" roepen, maar ik denk dat in veel gevallen een bezoek aan de vioolbouwer een veel betrouwbaarder idee geeft van de aard, status en herkomst, waarde en perspectieven van een bepaald instrument. Dat is geen strategie, dat is mijn professionele opvatting.