marloes s
|♫♫|♫
Gisteren een tijdje gespeeld zonder wolfdoder omdat ik opzoek ben naar de oorzaak van een klein bijgeluidje in mijn cello.
Toen ik na een uurtje de wolfdoder er weer opzette was ik even van slag.
Mijn cello leek erg ontstemd te zijn, klonk zo anders dan daarvoor.
Stemapparaat erbij, en wat bleek? Mijn cello was perfect gestemd!
Conclussie, de wolfdoder veranderd de klank behoorlijk.
Nu mijn vragen;
Zijn er ervaren strijkers die een wolf vermijden door de noot waar de wolf zit net iets anders te pakken?
Of mischien zelfs de noot in een andere positie te te strijken?
En hoe zouden de strijkers van 200 jaar geleden dat hebben opgelost? (toen mijn cello gemaakt werd)
Mijn wolfdoder bestaat uit een metalen kokertje met daarin een rubberen vulling en een schroef om de boel op z,n plaats te houden.
Zo als deze:
https://www.arc-verona.de/nl/Benodigdheden/Wolfdemper/Wolfdemper-voor-cello.html
Het gewicht zorgt voor een vermindering van de wolf.
Deze is bij mij op de G snaar aangebracht tussen kam en staartstuk.
Nu mijn vraag.
Het gewicht verminderd de wolf.
Maar dempt het rubber niet de klank?
Zou een houten wolfdoder niet veel beter werken?, hout laat immers de trillingen veel beter door dan rubber.
Bestaan er ook wolfdoders die wel goed trillingen doorlaten maar tegelijk ook zwaar genoeg zijn om de wolf te verminderen?
Toen ik na een uurtje de wolfdoder er weer opzette was ik even van slag.
Mijn cello leek erg ontstemd te zijn, klonk zo anders dan daarvoor.
Stemapparaat erbij, en wat bleek? Mijn cello was perfect gestemd!
Conclussie, de wolfdoder veranderd de klank behoorlijk.
Nu mijn vragen;
Zijn er ervaren strijkers die een wolf vermijden door de noot waar de wolf zit net iets anders te pakken?
Of mischien zelfs de noot in een andere positie te te strijken?
En hoe zouden de strijkers van 200 jaar geleden dat hebben opgelost? (toen mijn cello gemaakt werd)
Mijn wolfdoder bestaat uit een metalen kokertje met daarin een rubberen vulling en een schroef om de boel op z,n plaats te houden.
Zo als deze:
https://www.arc-verona.de/nl/Benodigdheden/Wolfdemper/Wolfdemper-voor-cello.html
Het gewicht zorgt voor een vermindering van de wolf.
Deze is bij mij op de G snaar aangebracht tussen kam en staartstuk.
Nu mijn vraag.
Het gewicht verminderd de wolf.
Maar dempt het rubber niet de klank?
Zou een houten wolfdoder niet veel beter werken?, hout laat immers de trillingen veel beter door dan rubber.
Bestaan er ook wolfdoders die wel goed trillingen doorlaten maar tegelijk ook zwaar genoeg zijn om de wolf te verminderen?
Laatst bewerkt: