Je hebt waarschijnlijk het stuk over "mijn" cello al gelezen. Uiteindelijk heb ik het instrument waar een wolf in zit wel gekocht. Met een wolftoondoder op de goede plek gaat het eigenlijk vrij goed. Je moet alleen die plek wel vinden, en af en toe moet ik toch weer een beetje spelen met de wolftoondoder om 'm op precies de goede plek te krijgen.
De cello die ik heb gekocht heeft dus een wolf, en soms wordt die weer een beetje wakker, maar dat heeft heel veel met de luchtvochtigheid en volgens mij ook warmte te maken. Maar ik ben heel tevreden met de cello en had echt geen ander instrument willen hebben. Nu speel ik er twee jaar op, en hopelijk kan ik er nog heel lang op blijven spelen. Maar als een wolf echt hinderlijk is, moet je de cello zeker niet kiezen!
Dit gaat meer over het kopen van een instrument, en niet alleen over de wolftoon, maar ik wil het toch weer even kwijt:
Je zegt nu al dat je de wolf hinderlijk vindt, maar jij bent degene die straks voor altijd op die cello moet spelen. Iets wat je nu niet aan staat, zal in de toekomst waarschijnlijk alleen maar vervelender worden.
Ik heb ook op verschillende cello's gespeeld en heb expres geen haast gemaakt met kiezen. Ik had een cello op zicht, die ik erg fijn vond, maar ik was nog niet overtuigd. Ik speelde er veel op, maar ik twijfelde. Uiteindelijk heb ik die cello terug gebracht, want je moet zeker zijn van je keuze. Toen ik bij een andere bouwer uit 5 instrumenten mocht kiezen, was er 1 die meteen af viel (kwestie van smaak). En van de vijfde wist ik eigenlijk zeker dat dat mijn cello was, al bij de eerste toonladder die ik speelde. Het voelde meteen goed en het vasthouden was heel natuurlijk. En ik wist het zeker, ook nadat ik de cello op proef had gehad.
Inmiddels hebben verschillende mensen om me heen ook naar cello's gekeken, en meestal ben ik heel voorzichtig met commentaar of complimenten op het instrument, en vis ik eerst uit wat ze er zelf van vinden, maar als ze al twijfelend spreken, dan is mijn advies toch vaak "als je twijfelt, niet doen, want dan is het niet jouw cello."
Bovendien zeg je dat je beginner bent, al eens aan gedacht om eerst een cello te huren, zodat je meer kan spelen en horen als je over een tijdje wel een cello uit kiest? Of heb je al wat langer les? (Het vinden van jouw cello blijft ook dan moeilijk...)