Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik dacht even dat het om vleugels ging, iets als viool-piano.
Maar dat is het niet. Misschien was dat ook wel de bedoeling van de koptekst in de folder?
Nee, ik snapte het meteen. Afgelopen zaterdag in de repetitie speelde ik echt zo superfijn. Het was of ik vloog.... Mij lijkt zo'n workshop wel een keer wat om te doen! Niet omdat ik pijn of zo heb, gelukkig niet! Maar ik ben vaak wel gespannen, vooral als er mensen naar me kijken.
Maar die zaterdag gaat 'm niet worden......
Zou wel goed voor me zijn. Als het ook om houding gaat tenminste...
Het is me alleen niet helemaal duidelijk of het alleen voor viool is...er staat wel strijkers...??
Ze heeft als eens eerder een workshop aangeboden vgls de Havás methode en er staat mij iets van bij dat ook cellisten welkom zijn. Zelf is ze dus violise. Ik ben er zelf niet geweest en kan mij niet herinneren dat iemand was geweest die op het forum vertelde hoe het was, laat staan ervaringen van een cellist(e).
Klinkt alsof je bekende met met Kato Havas en haar benadering. Dat maakt me nieuwsgierig. Wil je me vertellen hoe je ervan weet? Over gehoord, boek gelezen, misschien zelfs vroeger naar workshop van Kato zelf geweest? Ze is nu stokoud (96!!), dus naar Nederland komen zit er niet meer in. Maar dat deed ze wel, vroeger. Ze geeft nog steeds workshops, overigens, twee keer per jaar in Oxford. Ik hoop dat ik zó oud word...
Zou men het waarderen als het een zaterdagmiddag wordt, een volgende keer? Ietsje korter, ietsje goedkoper, ietsje minder tijd om te leren natuurlijk, dat wel...
Mij lijkt het ook niet fijn om het korter te doen. Ik heb al tijd nodig om aan alles te wennen en hou dan erg van de rust en de tijd/ruimte. Als ik voel dat iemand ook wat moet haasten of zo, vind ik ook niet prettig, dan word ik ook onrustig.Zou dat het leren echt ten goede komen? Ik denk dat er best wel wat tijd nodig is om zo'n nieuwe benadering ruim te laten 'landen'. Als je ca. 4,5-5 uur aan effectieve leertijd met je groep voor ogen hebt (dat is vast wel gebaseerd op eerdere ervaringen), vraag ik mij af of het niet een beetje haastwerk wordt als je het in 3 uur gaat persen.
Er is een website over. Die heb ik al eens eerder gezien toen je een workshop aankondigde. Ik ben heel nieuwsgierig en ga dan bij zo'n aankondiging over iets waar ik weinig of niets van weet, gelijk even kijken...
Dus http://www.katohavas.com/newapproach.html
Het doet mij wel denken aan Alexandertechniek. Ik heb daar zelf ook geen ervaring mee met ondergaan van die techniek (maar mogelijk verandert dat, omdat ik mij op een workshopdag van een jubilerende vereniging kan inschrijven voor workshop Alexandertechniek). Zijn er essentiële verschillen tussen Havasbenadering en Alexandertechniek? (en wat zijn die dan?).
Dan zou ik (voor mijn uitdagingen) eerst eens Alexandertechniek moeten doen en daarna Havasbeiden interessant en nuttig
![]()