Ik weet niet wat de effecten zijn op de klank van een dergelijke zangbalk: ik heb er geen ervaring mee en ben het ook nog niet tegen gekomen in de praktijk. Het lijkt me dat de flexibiliteit van het bovenblad aanzienlijk aan banden wordt gelegd en dan ook nog asymmetrisch. Wat het resultaat is weet ik niet, dat is speculeren. Zou het niet zo zijn dat de meesters dat allang zouden hebben toegepast als het de klank ten goede kwam? Wie zijn wij om het wiel uit te vinden?Maurien Bart zei:Ik heb daar geen onderbouwing voor die gebaseerd op kennis maar meer op gevoel; Als je in een kommetje praat hoor je het geluid heel raar terug kaatsen, dat kan dus dan ook gebeuren in de viool met een kromme zangbalk. Volgens mijn gevoel zorgt dus de kromme zangbalk voor een enorme ego of versterking van een bepaalde frequentie (geluidsdrukopbouw). Maar nogmaals ik heb daar geen kennis van, dus uw ervaring hierin delen lijkt me gewenst![]()
Met de gebruikelijke rechte zangbalk onder de linker kamvoet en een stapel dicht in de buurt van de rechter kamvoet houd je een soort hefboom in stand wat de trillingsbeweging van kam en bovenblad juist stimuleert en versterkt:
Zoiets kan ik me niet voorstellen bij een gekromde zangbalk.