Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Kijk zo doen we dat, niks beitelen of steken, gewoon even frezen.
Helemaal mee eens, een vioolbouwer gebruikt toch ook een elektrische zaag, waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan.Hoezo? Wie wil gutsen en schaven vanaf een blok hout gaat daar toch gewoon mee door! Bij grotere vraag naar niet te dure instrumenten is er niet zo veel tegen om het "donkey work" door een apparaat te laten doen en de menskracht voor de finesses te bewaren. Vooralsnog is er ook nog vraag naar door één bouwer geheel met de hand gebouwde instrumenten, zodat de vioolbouw nog niet afzakt naar de status van kantklossen en mandjesvlechten op jaarmarkten en braderieën .
Lijkt me ook geweldig dat gevoel, alle zware arbeid en ook sport kan dat gevoel geven, maar ook een vioolbouwer wordt ouder en dan gaat dat heerlijke gevoel weg en dan wordt het beulen, Willem Bouman zag het op hogere leeftijd ook niet meer zitten die zware arbeid in zo'n blok esdoorn.Maar toch: een heerlijk gevoel om met een vlijmscherpe guts zo'n blok keihard esdoorn te lijf te gaan en zo de werkplaatsvloer te bedelven onder een tapijt van geurende houtsnippers!
Aterlierbouw
Een goed instrument, waar een getalenteerde musicus nog op door kan groeien, tegen een zeer interessante prijs is bij mij mogelijk doordat ik instrumenten koop als "bouwpakket". De belangrijke onderdelen bewerk ik met de hand, totdat de juiste dikte van de klankbladen is bereikt.
De f gaten worden gezaagd, de zangbalk en de hals worden gelijmd.
Het instrument wordt gelakt met dezelfde lak als mijn handgemaakte instrumenten.
Dit instrument voldoet aan de hoogste eisen.
Nee, Hendrik is van ons heen gegaan in 1704. Dat is dus al 'even' geleden.Jammer dat ie geen Hendrik heet.![]()
Als je 300 uur+ nodig hebt om een viool te maken dan ben je niet de snelste nee. Ik ken vioolbouwers die maken met gemak 1 viool per maand en doen daarbij ook tussendoor reparaties, verkoop enz... 1 vioolbouwer in Amsterdam waar ik vrij regelmatig kom maakt er soms zelfs 2 in een volle maand.