In een ander forum (vanaf #57) werd zo terloops opgemerkt dat iemand het zwaartepunt heel eenvoudig kon verleggen. Dat zou dan al gedaan kunnen worden met het aanbrengen van een stukje papier aan de punt. De eigenaar van deze uitspraak wenst er -ondanks mijn uitnodiging- niet verder op in te gaan. Mij heeft het aan het denken en aan het rekenen gezet. Ik heb er even een tekening bij gemaakt, die niet geheel natuurgetrouw is, maar wel als hulp dient om aan te geven hoe de berekening tot stand gekomen is.
Ik ben uitgegaan van de resultaten die ik heb verkregen aan een hier voor handen zijnde strijkstok. Het totale gewicht en de ligging van het zwaartepunt zijn daaraan ontleend. Het gaat om een 4/4-vioolstok met een totale lengte van 73.5 cm en een gewicht van 63 gram.
Het resultaat staat hieronder:
Uit de afbeelding is berekend hoe zich de lengtes verhouden ten opzichte van het zwaartepunt. Daarna werd een fictief stukje 80 grams papier van 8 x 11 cm aangebracht op de punt.
Edit: link weer werkend gemaakt!
Beheerder
Ik ben uitgegaan van de resultaten die ik heb verkregen aan een hier voor handen zijnde strijkstok. Het totale gewicht en de ligging van het zwaartepunt zijn daaraan ontleend. Het gaat om een 4/4-vioolstok met een totale lengte van 73.5 cm en een gewicht van 63 gram.
Het resultaat staat hieronder:
Uit de afbeelding is berekend hoe zich de lengtes verhouden ten opzichte van het zwaartepunt. Daarna werd een fictief stukje 80 grams papier van 8 x 11 cm aangebracht op de punt.
Edit: link weer werkend gemaakt!
Beheerder
Laatst bewerkt: