a snaar cello ratelt
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
bij gewoon aanstrijken niet bij staccato sterk bijgeluid(ratel)En bij gewoon aanstrijken?
Is uitgesloten: de kamdruk drukt de bladen naar elkaar toe zodat de stapel altijd klemt.nieuwe stapel nodig? (door uitzetten instrument een fractie te kort geworden?)
De vioolbouwer die mijn cello af en toe onder handen heeft denkt er anders over. Na een soortgelijke klacht vernieuwde hij de stapel (na de eerste +/- 9 jaren spelen op de nieuwe cello).Is uitgesloten: de kamdruk drukt de bladen naar elkaar toe zodat de stapel altijd klemt.
De stapel maakt altijd met beide bladen contact (bij opgespannen snaren). Zou dat niet het geval zijn, dan valt de stapel om. Dus ik denk dat het een andere reden had waarom de vioolbouwer er een andere stapel in heeft gezet. Een stapel kan niet 'ratelen' omdat die te kort zou zijn.De vioolbouwer die mijn cello af en toe onder handen heeft denkt er anders over. Na een soortgelijke klacht vernieuwde hij de stapel (na de eerste +/- 9 jaren spelen op de nieuwe cello).
Er zijn echter maar heel weinig "goede vioolbouwers" die het verschil tussen het aanstrijken van een snaar en het aantokkelen (pizzicato) fysisch kunnen verklaren. Een opsomming geven van de vele mogelijke oorzaken is geen kunst aan. Vermoedelijk zal het euvel wel gevonden worden maar het waaróm -waarover het hier in dit forum gaat- zullen we dan niet te weten komen.Daarom: een goede vioolbouwer zal het altijd vinden!
Kapotte schroef: zoiets heb ik eens bij de hand gehad als het gaat om bijgeluiden. Na het afbreken van een schroef een andere er in, wat eerst goed leek te gaan. Later bleek de maat van die schroef ietsje af te wijken waardoor een rare trilling ontstond. Ingreep (op voorstel van- en door de vioolbouwer): een nieuwe, betere endpin. Opgelost!Groef in bovenzadel te diep, groef in bovenzadel niet de juiste ronding, Langsgroef in toets, oneven langswelving in toets, einden van aanhangsnaar in snarenhouder te lang/niet voldoende afgesneden, probleem in punt, (kapotte schroef, losse ring, losse borging van de punt in het instrument) En zo zijn er nog wel meer oorzaken mogelijk. Een goede vioolbouwer vindt het altijd!