Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zie bij 'Herkomst?'---
(.....) Heb je trouwens nog eens gekeken naar de viool en wat is je mening daarover![]()
Zo gauw valt hij nou ook weer niet om die stapel. Zelf kan je de stapel niet terugplaatsen, daarvoor moet je naar een vioolbouwer. Laat alles er nog even opzitten en begin met het schoonmaken van de achterkant en zijkanten.---
Heb je dan misschien een betere aanpak om hem te gaan schoonmaken??
Ik zal toch wel wat dingen moeten loshalen, zoals bijvoorbeeld het staartstuk, waardoor
de snaren ook allemaal los komen.
Hoe makkelijk is eventueel die stapel weer terug te plaatsen voor een leek?
--
Dan kan de stapel toch evengoed omvallen? Het eerst behandelen van de achter- en zijkant heeft toch geen enkel effect op het al dan niet omvallen van de stapel als dan ook het garnituur wordt verwijderd?(.....) Als de achterkant en de zijkanten zijn gedaan dan het garnituur eraf halen, en zonder de viool te schudden voorzichtig de voorkant schoonmaken.
Ik schrijf laat het garnituur nog even zitten en doe dan de achter en zijkanten. Als het garnituur erop zit met gespannen snaren, heeft dat wel effect op het omvallen van de stapel.Dan kan de stapel toch evengoed omvallen? Het eerst behandelen van de achter- en zijkant heeft toch geen enkel effect op het al dan niet omvallen van de stapel als dan ook het garnituur wordt verwijderd?![]()
Schuursponsjes horen in de keuken, maar gebruik je niet op een viool.Het ongelakte deel van de hals kun je schoonmaken met een schuursponsje, gewoon voorzichtig eroverheen gaan, dan haal je daarmee de viezigheid weg, vette handen van eerdere gebruikers
Groetjes, Irene
Schuursponsjes horen in de keuken, maar gebruik je niet op een viool.
Bassisten gebruiken kokosnoten!(.....) Ik vraag me wel af hoe cellisten dit doen, gebruiken zij bonen?
En bassisten?......
O, je doet er geen Jif op?(.....) Kan best hoor, Hans, gewoon voorzichtig doen, met een droog, schoon (nieuw) schuursponsje.
Gekookte rijst of ongekookte rijst ?Rijst is trouwens een bekende manier om de binnenkant schoon van stof te krijgen. De stof komt los en soms ontstaan stofbolletjes in je viool, die je er met een pincet uit kunt halen als ze te groot zijn om er zelf uit te vallen.
Ik vraag me wel af hoe cellisten dit doen, gebruiken zij bonen?
En bassisten?......
Mmm, op ons vioolkampje hebben alle vioolleerlingen de toets met viol schoongemaakt. Nergens iets gemerkt dat het niet goed zou zijn, ook niet bij de bruinere toetsen.Aangezien deze viool een zwart gebeitste toets heeft, waar reeds kale plekken op zitten, moet je deze toets niet gaan behandelen met Viol. Dat trekt allemaal diep in je hout.
Nee, dat reageert met evt antiekwas. Geen goed plan.O, je doet er geen Jif op?![]()