De toets was inderdaad al supervlak bij ontvangst. De houder stond in het boek beschreven maar ik heb eerst de toets gelijmd en hem daarna met een mal afgewerkt met een schraapstaal.
Daarna verder gegaan met de hals. De methode gebruikt die in het boek werd uitgelegd, maar ik merkte dat ik op het eerste gezicht te ver had gezaagd. Ik zag dat Davide Sora deze stap gewoon met een guts doet. Gelukkig bleken de zaagsnedes bij het afronden van de hals toch niet te diep te zijn:
Het boek van Johnson/Courtnall noemde overigens dat je een keuze kunt maken: de toets er meteen oplijmen, of eerst gebruikmaken van een neptoets. In het eerste geval wordt het lakken een uitdaging doordat je onder de toets moet werken, in het tweede geval moet je de nephals na het lakken verwijderen en daarna de echte er op lijmen. De tweede methode lijkt mij een mooier resultaat opleveren maar minder geschikt voor de beginner. Vandaar deze keuze.
Rondom deze werzaamheden ook aardig wat tijd besteed aan het kielhoutje. Dat ebbenhout werkt prettig maar het blijft opletten wat je doet - er kan zomaar een hoekje afbreken als je de verkeerde kant op werkt.
Toch spannend om daarna in de viool te gaan snijden om de insteek voor de hals te maken. Het is geen meesterwerk geworden, maar de maten komen aardig in de buurt van de voorschriften.
Ondertussen ben ik me aan het inlezen over het lakken. Johnson/Courtnall vind ik onduidelijk, ook na 5x lezen. De paragrafen over olie en terpentine staan door elkaar. Ik probeer het hele gebeuren plat te slaan en kom dan tot de volgende stappen:
- gronden (transparante lak of dunne lijm of olie)
- kleuren (kleurlak of olie met kleur)
- afwerken (transparante lak)
Even los van het (tussendoor) polijsten.
Kan ik dan uit de voeten met een transparante lak en een kleurstof/pigment om daaraan toe te voegen? Of snij ik dan té veel bochten af? Ik zoek naar een manier om het voor een beginner behapbaar te maken, ik ben nog niet toe aan het zelf maken van lak/olie...