Zijn er ook kunstliefhebbers onder u?Muziek en schilderkunst zijn nauw aan elkaar verwant. Muziek dat gecomponeerd wordt naar aanleiding van een schilderij komt nogal eens voor. Neem b.v. De schilderijen van een tentoonstelling van Modest Moessorski.
Maar andersom komt vrij zelden voor. Toch inspireerde me de Sarabande uit de vijfde cellosuite van J.S.Bach me tot het maken van een schilderij.
Allerlei symbolen komen voor op het doek: de kruizen, de mollen enz. Via de oranje reflecterende lijn is de eerste melodie-lijn al te volgen. De andere komen nog aan de beurt.
Omdat het muziekstuk in C kleine terts staat zijn de kleuren gedekt. Het is een droevige toonsoort.
Het schilderij is nog geheel niet af maar het bovenste deel staat er in ieder geval (voorlopig) al op.
Het is bestemd voor de opening van een expositie, waar ik deze Sarabande op cello speel, zodat het publiek de melodielijn mee kan volgen.
Na Kandinsky, die door muziek van Schönberg geinspireerd raakte, is dit volgens mij later niet meer vertoond.
Kandinsky vond in zijn kleurentheorie dat de kleur donkerblauw het meest paste bij de cello, maar ik ben het hiermee niet helemaal eens. Blauw zit op de koele kant van de kleurencirkel en dat strookt niet met de warme celloklank; ik hou het op donkerrood!
Ben benieuwd wat u ervan vindt.
Hartelijke groet
Piet Bruijns