Toch denk ik weleens dat een mens met een exact en absoluut gehoor niet beter af is dan degenen die dat wat minder hebben. Het kan ook een beletsel worden te genieten van muziek, want er blijft dan wat minder over van wat perfect voldoet. (misschien zie ik het wel iets te zwart-wit).
Wie in de eigen huiskamer speelt en daarvan geniet, al is het wat vals, die moet alleen wat met de mensen in de omgeving regelen die daar last van kunnen hebben, maar verder is daar helemaal niets mis mee. Op het podium heb je wel (een acceptabele mate van) zuiverheid nodig zodat het publiek aan genieten toekomt ipv irritaties jegens onzuiverheid.
Zo merk ik ook dat, sinds ik cello speel, de verschillen tussen de piano en de zuivere tonen (met het stemapparaat vastgesteld) op de cello al spoedig hoorde en steeds sneller merkte dat de piano ontstemd raakte na verloop van tijd na het stemmen. Zoiets gaat dan nog meer irriteren dan het daarvoor deed en eigenlijk is dat niet leuk. Zo word je in feite plezier afgenomen, tenzij je zelf de piano leert stemmen of daar vaker een stemmer voor terug laat komen.