Dag Hopf,
Dank voor je kritische noot, want pas dan discussie!
Ik merk dat "jong en talentvol" terdege scoort. Alleen al recent hier in het dorp voor een optreden van het NJO met een jonge pianiste, waarvoor de kerk tot de nok toe was gevuld met publiek en mensen hier uit het dorp terdege kwamen opdraven.
NL-ers zijn ook gevoelig voor "zó jong en zó talentvol", naast natuurlijk inderdaad "de grote naam". Die grote naam heeft inderdaad zijn naam mee en kan ook een minder optreden mooi verkopen en dan klappen de mensen om zijn naam. Maar je weet vast ook dat je onwetend publiek ook makkelijk wijs kan maken dat er nu een hele grote nieuwe ster komt optreden, echt iemand die je nu gehoord moet hebben omdat iedereen het er over gaat hebben. Als deze dan een bekend=vertrouwd concert dat goed in het gehoor ligt, speelt, dan creëer je nieuwe sterren.
Het publiek laat zien door te komen of weg te blijven waar ze om vragen. Ik denk zelfs dat jonge mensen die bekende werken uitvoeren hoger scoren in bezettingsgraad dan mensen met grotere namen die heel nieuwe werken van onbekende componisten spelen, maar dit kan ik niet staven aan objectieve gegevens. Wel merk ik dat de concertbezoekers die ik ken, toch heel erg eenkennig zijn in de muziekkeuze. Je hebt echt zo'n kanon aan bekende werken waarvoor men wil komen. Je dacht toch niet dat men voor Penderecki komt. Ik heb zelfs meegemaakt dat ik door Rotterdam langs de Doelen liep, waar verkoopmedewerkers op straat stonden om voorbijgangers voor een gratis plaats naar binnen lokten om Penderecki, die daar zelf dirigeerde, nog een beetje publiek te gunnen. Daar ben ik dus ook gaan luisteren. Maar goed, echt veel bekender is hij nooit geworden.
Over het promoten van jonge musici: wat dacht je van Janine Jansen? Die is zelfs overspannen geraakt van alle extra acties (inclusief concertjes) die werden bedacht o.a. om haar cd's aan de bak te brengen, en bovendien ken ik genoeg mensen die haar dan ook wel eens voor het echie willen zien en horen spelen.
Verder wordt ook Simone Lamsma, die in Londen studeerde en daardoor ietwat uit beeld was, intussen al wat jaren flink gepromoot voor de NL concertzalen.
Wat vindt jij van hoe de broersJussen (pianisten) nu gehyped worden?
Net zo goed als voor popmuziek, moeten er in de klassieke muziek cd's worden verkocht, kaartjes verkocht voor concerten, want de schoorsteen moet blijven roken, zo banaal is het gewoon. En je hebt inderdaad het grote publiek dat minder onderlegd is en een selectere groep met kritisch gehoor. En je hebt nu wegvallende subsidies voor orkesten, waardoor ze heel goed moeten kijken hoe ze hun kaartjes verkocht krijgen en dat vraagt dan om een gelikte marketing en andere slimme maniertjes om publiek aan je te binden. Zoals projecten met amateurs gecombineerd met koppelverkoop concertkaartjes. En nieuwe sterren presenteren tussen de bekende (kijk voor de lol eens met me mee wat het Gelders Orkest in de aanbieding heeft en hoe rijp en groen gepresenteerd wordt
http://www.hetgeldersorkest.nl/concerten/solisten)
Marcelita