O.K.,nu sta ik aan het begin van mijn eigen "carriere" kemence spelen en dus bespeelster van een exotisch instrument. Verrassend hoor, echt nooit gedacht dat het zo kon lopen!
En dan bestaat de uitdaging ook nog eens uit het mooi laten zingen van twéé verschillende kemences.
Bij # 13 van dit topic en anders wel bij "Toon hier je nieuwe aanwinst", zie je een meer bolvormige en een lange smalle. De bolvormige is een meer 'algemene' en die langwerpige is typisch meer uit het gebied rond de zwarte zee.
De langwerpige heeft een héél kleine kam en de snaren staan daardoor dichter bij elkaar. Hier kan ik maar beter intoneren door de vinger óp de snaar te zetten. Althans, zo begin ik nu en kan nog altijd de andere techniekk gaan gebruiken.
De bolvormige heeft een kam die de snaren verder uit elkaar zet. Hierdoor kan ik bij dit instrument mij bekwamen in het spelen door mijn nagel tegen de snaar aan te houden (vinger náást de snaar).
De snaren zijn ook heel verschillend. Op de 'algemene' zitten ietwat dikkere, kleurloze/doorzichtige snaren. Type/merk??? Op de foto's van #13 is het wel redelijk goed te zien.
De Zwarte Zee versie heeft dunnere, metalen snaren. Met deze verschillen kun je natuurlijk niet het effect van verschil in klankkast vergelijken. Ik ben er nog niet aan toe om gelijksoortige snaren te plaatsen om beter te vergelijken. Komt mogelijk nog wel een keer.
Dan nu even over de strijkstok: ik heb hier nog een strijkstok van een viool, alleen, ik kreeg er gewoon geen geluid mee uit de kemences. Alleen snarengeschuif-geluid. En de strijkstok was met hars voor vioolstrijkstokken bewerkt.
Toen dus maar een cellostrijkstok, tja, wat moet je, ik wil wél spelen! Hier wél het gewenste effect.
Eerder had Tobias de strijkstokken die bij deze instrumenten hoorden al uitgeprobeerd. (#6), als hij als violist daar al van afknapt.....ik mis er dus niets aan. Laat die stokken maar lekker in de plantenbak staan (of waren ze intussen niet ook al roerstokjes voor de verf geworden?

). Als ik echt wat hebbelijks en passends wil, kan ik gewoon de aanbeveling van Rebecspeelster volgen en volgend jaar naar de muziekbeurs van het festival Oude Muziek gaan en daar naar Rebec-strijkstokken kijken. Tenslotte zijn kemence en rebec toch aan elkaar verwant, toch?
Goed, en dan stemmen. Nee, stemknoppenangst heb ik gelukkig niet meer (in het begin van mijn cellotijd wel, maar daar ben ik wel mooi vanaf geholpen in de loop van de tijd

).
Het is wel fractie-van-millimeterwerk, dat draaien. Je zit zó te hoog. Ben begonnen met de algemene kemence.
Hier moet ik dus echt nog handig in worden. Bij de Zwarte Zee kemence is het dus ook precisiewerk.
De eerste tonen laten klinken: Ik had niet gedacht dat dat bij de Zwarte Zee in eerste instantie beter lukte dan de andere. Ik druk hier dan wel de snaren in, ipv de andere techniek.
Het idee voorlopig is om een beetje zo te werk te gaan zoals je ook in het begin met een cello begint. Een beetje dezelfde opbouw in vaardigheid, maar dan toegespitst op deze. En dan ook de youtube-kemencespelers raadplegen. Afkijken.
De allereerste stapjes dus.