Ja het klopt Frits is er geloof ik even een paar dagen tussenuit, gelijk heeft hij.
De buit is in der daad binnen, dochter lief en ik zelf hebben er al een paar minuten voor gezeten, de “gelakte viool uithangen” zal ik maar zeggen.
Ik heb nog even zitten terug lezen in andere topics (Betina en de te lakken viool) en zag dat Frits zijn instrumenten tot voor kort met spirituslak afwerkte en sinds kort met olielak.
Wel weer leuk om terug te lezen wat er toen besproken werd, ook stom van mij om niet precies bij te houden hoe ik de lak gemaakt heb, het recept er bij, de ingrediënten en de hoeveelheden.
Stom, stom, stom.
Zoiets zou Frits dus niet overkomen. Weer wat geleerd, noteren wat je doet, de hoeveelheden, de methode en eventueel waarom en welke gedachte er achter zit.
Dan heb je iets om terug op te kijken, na te slaan en trek je niet een of ander potje open met “oh ja, dat heb ik toen gemaakt naar ik geloof….. maar weet het niet zeker meer, een recept van… en heb dat toen van…..
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Toch ga ik verder met de zelf gemaakte lak (de eerste laag zit er immers op en is droog).
Zelf denk ik dat ik zo wie zo na de feestdagen een poging ga wagen om de viool een tweede nieuwe laklaag te geven en ga zo wie zo nog eens na lezen wat er in het “Betinna lak topick” is behandeld.
’t Viooltje waar het om gaat is een (marktplaats) instrument zonder label, maar ik probeer haar als leer en studie object met alle respect te behandelen. Immers ooit heeft er iemand honderden uren lang aan dit instrument gebouwd. Misschien tijdens een opleiding tot vioolbouwer.
Ik ga in ieder geval mijn Palm Beach gezichtsbruiner inzetten om te kijken wat de UVA voor invloed heeft op het lak proces en houd jullie op de hoogte.
Maar ik denk da als Frits straks terug is we weer heel wat kunnen verwachten.
Overigens is Woodpecker a.k.a. Geerten op zoek naar het boek 'Vioolbouw' van Anton Meulstee. Mocht iemand het hebben en aan hem kwijt willen gewoon even mailen.
Remi