Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
BertBoonVioolbouw schreef op 22/09/2004:
Dat is een ebbehouten pin die gebruikt wordt om het blad op de goede plek op de krans gelijmd te krijgen; dat werd door de oude bouwers en ook tegenwoordig nog wel gebruikt bij het assembleren van het instrument; het pinnetje zit een eindje in de boven- c.q. onderklos.
Bedankt voor de informatie. Een tijdje geleden heb ik een tweede viool aangeschaft (Mathias Müller, Mittenwald 1913 volgens het etiket) en op het achterblad zaten inderdaad twee van die 'zwarte gaten'. En ik had volstrekt geen idee wat het doel daarvan was (v)
Met zoveel deskundigheid onder handbereik heb ik ook een vraag:
ik heb al bijna vijftig jaar een 'Hopf'. Ten minste: op het achterblad staat het brandmerk
HOPF
N
en op het achterblad aan de binnenkant het brandmerk:
CF
Hopf*
Uiteraard heb ik getracht iets meer te weten te komen, maar er blijken hele volksstammen te zijn geweest die onder de naam Hopf violen bouwden. Daarbij is mijn kennis van vioolbouwers uit een ver verleden nihil. Maar ongetwijfeld niet bij anderen. Dus als iemand iets weet ....... (o)
Alvast bedankt.
Groet,
Ronald
remi schreef op 13/10/2005:
Ingelegde rand:
Ik zal kijken of ik een paar duidelijke foto's kan plaatsen zodat het verschil goed te zien is.
Remi
Een paar voorbeelden hoe het ook kan!Violino zei:Misschien dat je eens zou willen tonen wat dan wel een fraaie inleg is? Ik moet eerlijk zeggen dat de inleg van het bovenste plaatje er wel rommelig uitziet.
hartelijke groet,
Annemieke