Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik speel viool en ben na de herfstvakantie van vorig jaar begonnen met cello.
Wat verwacht je ervan trouwens? Wat stel je je ervan voor
Ik speel piano, kom een heel eind met blokfluit, wat gitaar en ik heb twee verschillende kemences waarop ik nog een heel stuk verder hoop te komen!
Door omstandigheden ben ik vrij abrupt helemaal gestopt met spelen.
Ik ben in ieder geval blij met mijn muzikale ondergrond, die helpt me enorm, en vraag me werkelijk af, hoe mensen het leren als ze helemaal nog geen muziek-ervaring hebben. Knap hoor!
Das ook aardig wat! Wat is een kemence?
Kan t wel opzoeken maar leuker om te vragen![]()
Marcelita, wij kunnen een best leuk Oosters bandje oprichten samen, bedenk ik me nu![]()
Mooie foto marcelita! Heb je cello gekozen omdat cello groter is dan viool?hoe speel je kemence? Ben wel benieuwd met je speel van kemence
![]()
Op dit moment bouw ik nieuwe strijkinstrumenten, waaronder een tenorviool, waar ik afgelopen zomer een concertje op gegeven heb
Cello heb ik gekozen vanwege die prachtige klank en ook omdat je in de hoge posities in het bereik van (alt) viool komt (natuurlijk niet het gehele, maar toch wel wat van de viool);en ik heb met cello ook een deeltje van de contrabas.
Wat een hele eye-opener voor mij is, dat zijn de baspartijen, het bassen dus. En zelf baspartijen bedenken voor stukjes waar we alleen de noten in de g-sleutel van hebben. Ik ben heel anders naar muziek gaan luisteren en het verrijkt mij enorm!
Natuurlijk speelde ik op de piano met de linkerhand baspartijen en hoorde ik hoe dat samenklonk, hoe de partijen inelkaar vielen. Maar toch...met de cello gaat dat nog veel intenser en dat had ik niet gedacht.
Als je de pathetique van Beethoven speelt, heb je daar een donkere baspartij op de piano bij en denk je dat je daar heel intens mee bezig bent, maar als je met een cello helemaal vol voor de bas gaat in een ensemble, is dat toch een heel nieuwe beleving! In mijn beleving dus nog stukken intenser!
En hoe kemence klinkt...ik zal nog wat plaatsen in het topic eXotische strijkinstrumenten.
De ene kemence bespeel je door je nagel tegen de snaar aan de zijkant op de goede plek te zetten ivm intonatie, dat is dus bij die wat bollere. Ik ga zelf nog niet voorspelen, want daar doe ik hier niemand plezier mee. Het moment zou zomaar een keer komen dat ik wel durf, maar nu dus niet.
De langwerpige kemence is geschikt voor het strijken van accoorden en dat doet men dan ook.
Het strijken doet men met zo'n boogvormige strijkstok, maar ook wel met gewone en barokstrijkstokken. Ik heb geen strijkstokken erbij gekregen, omdat Tobias die stokken onmogelijk vond toen hij het zelf probeerde en ze toen maar een andere functie heeft gegeven, zoals plantenstut in de plantenbak.![]()
meestal wel, het creatieve proces gaat ook in de nacht doorLukt het jou dan wel dagen van 48 uur te maken?
meestal wel, het creatieve proces gaat ook in de nacht door![]()