Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Verder ben ik van nature iemand die graag op gehoor speeld en niet van papier![]()
Dan kun je bij de wereldmuziekgroep wel je lol op met de op-het-gehoor aangeboden stukjes!
Tenorviool? Als ik hierop google krijg ik heel veel plaatjes... Hoe ziet die van jou eruit? Nieuwsgierig!Vorige week heb ik een enigszins in puin gelegen luit-gitaar nieuw leven ingeblazen door scheuren te repareren en helemaal schoon te maken. Met nieuwe snaren er op klinkt hij nu best goed. Naast viool speel ik altviool, cello, gitaar, piano en orgel.
Op dit moment bouw ik nieuwe strijkinstrumenten, waaronder een tenorviool, waar ik afgelopen zomer een concertje op gegeven heb.![]()
Voorlopig heeft die nog geen ander baasje gevonden. Ik wil wel dat die goed terecht komt....Dan moet je wel een Ney zelf houden, anders wordt dat wel lastig.
Voorlopig moet ik nog heel hard oefenen op die kemences naast al het andere dat ik zo graag wil.
Dus even geduld met mij alsjeblieft
Maar qua bladmuziek heb ik hier wel het nodige liggen, dat zal het probleem niet zijn. En anders staat er ook nog wel het één en ander op internet dat er zó vanaf te plukken is. Dus nu eerst maar eens vaardiger worden op de instrumenten!
Het is een copie van de Stainer tenorviool uit 1650. Hoewel die een barokhals en toets heeft, is de mijne modern uitgevoerd om een wat breder repertoire te kunnen spelen. De corpuslengte is 45 cm. Hij klinkt dieper dan een altviool en heeft een heel uniek geluid. De bespeelbaarheid is wel wat lastig. Het leuke is wel, dat de tenor viool dezelfde stemming heeft als een viool maar dan een oktaaf lager, wat maakt dat je er ook vioolmuziek op kan spelen...! Maar dan wel wat langzamerTenorviool? Als ik hierop google krijg ik heel veel plaatjes... Hoe ziet die van jou eruit? Nieuwsgierig!
klarinet in een fanfare???Als kind heb ik een aantal jaren klarinet gespeeld en daarmee ook in een fanfare gespeeld, maar eigenlijk vond ik het niet boeiend.
Alleen het samen muziek maken vond ik leuk.
Daarna overgegaan op gitaar en blokfluit en heb nog lange tijd met veel plezier de tamboerijn en schellenring ter hande genomen in een muziek groep.
Daarna een blauwe maandag het harmonium en de saxofoon geprobeerd.
En ik heb jaren in een koor gezongen.
En na jaren geen muziek te hebben gemaakt heb ik eindelijk mijn droom instrument gevonden in de cello![]()
klarinet in een fanfare??
Dat eerste is wel zo; je hebt wel snel een degelijke klank. Moeite met de fa-sleutel verwachtte ik ook maar dat bleef uit. Je pikt dat snel op, nieuw instrument, nieuwe sleutel. Moeilijk vind ik het plaatsen van alle vingers indien mogelijk, bij viool is dat meestal enkel een ankerpunt. En de linkerduim, die wil nog wel liever de vioolduim zijn heb ik de indrukAh leuk. Dan ga ik je vast nog tegen komen in vragen en uitdagingen
Ik verwacht dat ik aardig snel redelijk kan spelenwel moeite zal hebben met de andere sleutel
en dat ik lekker veel nieuwe ervaringen opdoe in de omgeving waar de cello me heenbrengt
Mn grootste uitdaging is geduld.....
![]()
Dat zou zo chill zijn als dat bij mij ook zo is, zie daar nog steeds btje tegenopMoeite met de fa-sleutel verwachtte ik ook maar dat bleef uit.
En de linkerduim, die wil nog wel liever de vioolduim zijn heb ik de indruk![]()
Ik neem aan dat het dan een harmonie moet zijn geweest. In een fanfare zijn de saxofoons de enige houtblazers. Verder alleen koperblazers (en slagwerk).Ja ,is dat vreemd?
Blazers en trommels.
Ik kan mij nog goed herinneren hoe wij buiten in de regen speelden en wanhopig probeerde de bladmuziek leesbaar te houden, met vingers stijf van de kou, proberende om de muziek nog een beetje redelijk te laten klinken.![]()
Ik neem aan dat het dan een harmonie moet zijn geweest. In een fanfare zijn de saxofoons de enige houtblazers. Verder alleen koperblazers (en slagwerk).
Leuk hoor, al die multi-instrumentalisten, uh hoe noem je dat?
Je strijkt je trouwens het kleplazerus het eerste deel, terwijl het voor zangers een redelijk tam stuk is...