Arjo, je hebt helemaal gelijk: het moet de vijfde harmonische zijn!
In een eerder concept in mijn reactie had ik een onjuiste noot te pakken, die ik later heb veranderd in de ‘b’, maar waarbij ik heb verzuimd om ook de juiste boventoon te veranderen. Dan krijg je dat, helaas.
Met mijn uitspraak (niet die van jou!):
“Een aangestreken open snaar zou heel wat boventonen produceren, maar in de praktijk vallen die zo vanaf de vierde niet meer waar te nemen, door hun hoge frequentie en door hun afname in intensiteit.” bedoel ik, dat bij het aanstrijken van een open snaar de boventonen nauwelijks of niet waarneembaar zijn, door het verschil in intensiteit t.o.v. die van de grondtoon. Daarom voerde ik de bewering op, dat bij het opwekken van een toon op een andere snaar, diezelfde toon met dezelfde frequentie als een boventoon, in resonantie komt. Hoewel de intensiteit wel van belang is voor de waarneembaarheid, maken de boventonen ook deel uit van het timbre en vormen de karakteristieke klank behorend bij een instrument.
Sommige boventonen worden door het ene instrument beter versterkt dan bij een ander instrument, waardoor het klankverschil en eigenschappen tussen de instrumenten kunnen worden verklaard.
Met het in kwarten stemmen van de viool wordt weliswaar aan bereik ingeboet, maar de vraag is of dat van doorslaggevende betekenis is. Ik zou me kunnen voorstellen, dat een componist in de 17e-eeuw dan zou weten hoe hoog of laag hij kon gaan voor een bepaald instrument. Het is maar de vraag of dat als een ‘gemis’ zou worden ervaren. We weten het niet.
Wanneer een viool in kwarten wordt gestemd kom je niet alleen krapper in het bereik, maar zal ook de algehele klankkarakteristiek van het instrument totaal gewijzigd zijn. Een veel lagere spankracht van de snaren zal resulteren in een veel lagere druk op het bovenblad en brengt het hele veersysteem, de samenhang tussen bovenblad, stapel, zangbalk en onderblad, in onbalans.
Ik verwacht dus bij een experiment om de snaren in kwinten te stemmen een totaal ander geluid t.o.v. de stemming in kwinten. Ben dus benieuwd naar je ervaringen!
Frits