Het is wel al een wat oudere topic, maar ik denk dat dit nog wel bijdraagt:
Hier even wat foto's van de viool van mijn dochtertje, 8 jaar nu. Die viool hangt hier nu al drie jaar aan de muur en is er nooit afgevallen, de stok ook niet, terwijl het toch een jong kind is dat hem steeds pakt en terughangt.

De stok hangt aan de punt, dus ALS hij zou vallen, valt hij niet op de punt. Maar nogmaals, er is niet echt een reden waarom hij zou vallen.
De schoudersteun blijft normaal gesproken op de viool zitten. Is voor de viool ook fijner! Want iedere keer de steun eraf en erop doen, werkt ook beschadigingen in de hand!
En voor de zekerheid hangt achter de viool een kippetje. Ik dacht er nog aan de knoop op het kippetje te verwijderen, dan is het nog zachter. Door dit kippetje kan de viool nooit tegen de muur komen.
Dit is dus een 1/4 viooltje. Die hangt dus ook gewoon aan dezelfde steun als een hele viool. Hij kan er gewoon echt niet zomaar af vallen, zelfs al zou je hem draaien in de steun dan nog houden de stemsleutels hem tegen van vallen. Dus kan het niet anders dan dat je hem met zorg ophangt en er weer af haalt.
Maar mocht je hier toch bang voor zijn, dan hang je de haak gewoon boven een zachte ondergrond.
Voordeel van deze hanger, t.o.v. een standaard, is dat hij nooit om kan vallen door bijvoorbeeld de poes of door een onhandige actie. En wat ik HET voordeel vind, is dat mijn dochtertje haar viool kan pakken wanneer ze wil, ze ziet hem ook hangen en denkt eraan om te spelen/oefenen. Hij hangt hier gewoon naast de standaard, waar ik vaak al haar te oefenen stukken op leg.
Alleen in de koffer ligt hij veiliger, maar het blijft toch een gebruiksvoorwerp en hij mag dus gebruikt worden, hoe kostbaar ook, vind ik... En zo kan dat ook, met zorg